Absintbereiding

Eigen alsem

Helfrich (08/07/05 om 23:57:06):

De alsem bloeit verdomd laat dit jaar. Nu, begin augustus was het zover: het begin van de bloeiperiode. De halve voortuin (provinciestadstuin) was overwoekerd, maar na behandeling met de Zwitserse Stöckli kruidendroger hield ik krap 100 gram over, zonder het hout. Maar wat een geur! Dit is de beste alsem die ik ooit in huis heb gehad. Goed voor krap drie flesjes, waar ik me evenwel bijzonder op verheug.

 

Barski (09/07/05 om 17:22:45):

Wel eens verse Hyssop geprobeerd? Ik heb afgelopen maand een leuk bosje geoogst om een kleinschalig experiment mee uit te voeren. Dat de hyssop voor een mooie kleur zal zorgen daarvan ben ik al overtuigd, ik ben echter vooral benieuwd naar de smaak. Ik kan er binnenkort meer over vertellen. Zou het trouwens niet mooi zijn als we hier in Nederland eens echte goede kwaliteit Hyssop, Alsem en Pontica konden kopen?

 

Helfrich (10/13/05 om 17:17:02):

De alsem uit het Rijk van Nijmegen blijkt een chemotypische rariteit; zeer rijk aan prettig aroma en betrekkelijk arm aan bitterstoffen. Het leeuwendeel van de aroma's komt mee aan het begin van de distillatie. De naloop bevat weinig bitter en zeer weinig gele rommel.

Het Rijk is een Nederlandse Jura op zakformaat.



Op de velden en in de bermen vinden we een overvloed aan wilde planten, welig tierend op de hoge zandgronden.



En op een zuidhelling treffen we zelfs een wijnveld aan.



Als Nederlandse absintalsem van eerste kwaliteit ergens vandaan moet komen, dan is het toch wel hier. Het is duidelijk: ik moet een veld hebben!

 

Barski (02/05/06 om 13:38:04):

Ik heb hier op de Uithof in de eerste week van oktober een struik alsem meegekregen. Die zat toen (vrij laat dus) bomvol met gele bloempjes in tegenstelling tot de alsem die Jacob Hooy momenteel verkoopt. Ik heb hem op natuurlijke wijze 2 maanden laten drogen en vervolgens de stronken verwijderd. Het resultaat is een kilo uitstekende alsem zoals ik hem nooit eerder in huis heb gehad. Ik ga er binnenkort een paar flessen Verte mee maken (voor eigen gebruik en proefavonden). Ben benieuwd welk resultaat het zal opleveren. Ik vermoed dat deze alsem wat "fruitiger" is dan de alsem die in de winkel te koop is.

 

Barski (05/23/06 om 12:17:58):

Ik heb gisteren in de Bilt 20 plantjes Lambrook Silver gekocht en ik ben ze van plan vandaag in de grond te steken. Sixela, gezien jouw ervaringen met deze cultivar; heb je nog tips en suggesties?

 

sixela (05/23/06 om 12:29:26):

Als je wilt dat-ie geparfumeerd wordt, niet te rijke grond. Groeit ook best in goed doorlatende (ietwat zanderige) grond.

Bij mij zit-ie in bijna zuiver grof zand die slechts een beetje lemig is.

Voor de rest groeit-ie zoals onkruid. Heeft wel graag genoeg water net voor de bloeiperiode, althans als je mooie bloemtakken wilt hebben (alleen opletten als het heel droog blijft gedurende lange tijd en de grond is erg doorlatend).

Hij kruist ook gemakkelijk met gewone alsem - ik heb nu naast de twee zaailingen die ik nog heb en die nog 100% Lambrook Silver lijken een derde zaailing die dichter bij wilde alsem is.

Op het einde van het jaar kort terugsnoeien en een vijftal takken behouden; die niet te kort snoeien (30-40cm) om telkens enkele zijtakken toe te laten die allemaal bloemtakken gaan worden.

 

sixela (05/23/06 om 13:05:54):

Enkele illustraties:

Zo ziet één plantje er na twee volle seizoenen uit, voor die bloemtakken beginnen te groeien:



En hier twee zaailingen: de linkse net een Lambrook Silver, de rechtse een (momenteel minder geparfumeerde) zaailing dichter bij gewone alsem. Merk het verschil in bladvorm op...

 

Barski (05/29/06 om 17:26:11):

Leuke foto's, ik hoop er op korte termijn ook een paar te kunnen plaatsen van mijn eigen plantjes. Gisteren heb ik namelijk [b]20[/b] plantjes Lambrook Silver in de volkstuin van een goede vriend van me gepoot. Ze zijn allemaal ongeveer 20cm hoog en gedurende de paar dagen dat ze op mijn vensterbank stonden zijn ze al gegroeid. Ik verwacht er dus een hoop van. Inmiddels staan ze op luchtige en goed gevoede Arnhemse zandgrond, zonnig en vrij beschut dus ik denk dat ze het er wel naar hun zin gaan krijgen. Vanaf deze week ga ik hun groei bijhouden en ik hou jullie wel op de hoogte.

 

Helfrich (06/18/06 om 01:40:32):

Met mijn Lambrook Silver lijkt het niet heel veel te worden dit jaar. Ze is nog later dan vorig jaar, lijkt niet hard te willen groeien en zit vol kleine nare beestjes. De enkeling die wel wil groeien stoot onderaan blad af in vieze bruine slierten.

Toch kan het nog wat worden, weet ik uit ervaring. En zo niet, dan zal ik er niet al te rouwig om zijn. Hoewel ik in eerste instantie erg lovend was over de "Nijmeegse" alsem, is het gewas me toch wat tegen gaan staan. De uitgesproken kruidigheid gaat uiteindelijk irriteren.

Alsem moet wel een chemotypisch mirakel zijn. Als het waar is dat de alsem van bijvoorbeeld de Blanchette verwant is aan Lambrook Silver, wel, dan is die van mij toch echt volstrekt anders: eerder dragonachtig kruidig dan fruitig. Wellicht een kwestie van bodem en klimaat, of toch van oogsttijd. Dit jaar ga ik later oogsten, als de bloei verder op gang is gekomen.

Grote verrassing van dit jaar is de Powis Castle. Nee, ook nu vertoont ze geen tekenen van aankomende bloei - dat zal ze waarschijnlijk ook nooit doen - maar ze heeft in sprookjesachtige houten kronkels de halve tuin overwoekerd en staat stijf van de etherische olie. Wat een geur! Powis Castle zou ongeschikt zijn om absint mee te maken. Die van mij riekt evenwel krachtig naar de Blanchette en de laatste experimenten bij Pernot. Werkelijk! Dit jaar ga ik er toch mee distilleren.

Al die doorgefokte planten ten spijt, ook in Nederland is absintalsem inheems. Wat zou er te doen zijn met de planten die hier gewoon in het wild groeien? Om die vraag te beantwoorden moet je ze eerst zien te vinden natuurlijk. Ik heb al eens zeealsem van iemand gekregen, van de Wadden, maar echte Artemisia absinthium, waar vind je die in het wild?

A.a. is een pionier. Je vindt haar vooral op ruderale gronden. Maar dan nog: waar? In Nederland is ze immers zeldzaam tot zeer zeldzaam. Kijken we naar de geografische verdeling van A.a. in Nederland:



Wat is dat! Het lijkt wel alsof er een oecoloog gewapend met Heukels' Flora en botaniseertrommel door mijn stadstuin is gekropen! Zoomen we verder in, dan blijkt dat gelukkig niet waar. De plant komt vooral voor rond de Arnhemse Pleij:



De natuur vind je in Nederland niet rond de pannenkoekenhuizen, zoals vaak wordt verondersteld, maar veeleer in een "halflandelijkheid" zoals bezongen door Vestdijk: langs spoordijken, in bermen, op industrieterreinen...

Afgelopen zondag toog ik richting Pleij. Het was bloedheet en de lucht was verzadigd van stuifmeel, met alle gevolgen van dien. Zweet, jeuk, uitslag, snot en tranen. Veldwerk is niets voor mij. Thuisgekomen deed een klein half uur onder de koude douche wonderen. Ik had trouwens nog nooit zoveel bijvoet gezien. Althans niet bewust. Geen absintplant te bekennen.

Vandaag keerde ik terug. Het was iets koeler. Nu waren alle bermen gemaaid. Enkel stekkels, zo ver het oog reikte.

Ijsseloord is een bedrijventerrein in ontwikkeling, vol ruderale zandhopen, andere troep en braakliggend land. Het wordt wel netjes, dat is duidelijk te zien. Op de ruderale hopen is alle Artemisia slechts vulgaris: bijvoet, bijvoet. Nooit geweten dat er zoveel bijvoet was. Waar dan ook.

Ik besluit een braakliggend stuk land te doorkruisen. Een kieviet raakt in paniek en begint afschuwelijk naar me te krijsen. Ik besluit hem te volgen. Dan kom ik in ieder geval niet bij zijn nest en - wie weet - misschien wel ergens anders. En verdomd! Plotseling is de kieviet weg en sta ik temidden van een groep miezerige en onooglijke Artemisia's die geen bijvoet zijn! Is dit dan inheemse absintalsem? Het ruikt naar niets, maar de bladeren lijken wel wat op het lepeltje van Guy - model 2005 - en er zitten dezelfde vieze beestjes op als op mijn Lambrook Silver en trouwens ook op mijn Powis Castle. En volgens Heukels moet het Artemisia absinthium zijn, denk ik.

Dus, ik heb er maar drie uitgestoken. Er blijkt heel wat onder zo'n plant te wonen. Kleine zwarte mieren in dit geval, die snoeihard in mijn overgevoelige klerkenvingers bijten. Maar goed, de twijfelachtige plantjes staan inmiddels in de voortuin en de mieren hebben de BMW gekoloniseerd - die is de komende dagen niet meer te gebruiken.

Of er veel aan die plantjes te beleven valt is vooralsnog de vraag.

 

Barski (07/10/06 om 23:10:18):

Dit is een opname van afgelopen zondag. Mijn twintig plantjes Lambrook Silver na ongeveer 2 maanden, ze doen het goed zoals jullie zien.

                   

http://img7.picsplace.to/img.php?file=img7/24/Lambrook_Silver.jpg

 

Barski (08/10/06 om 19:52:17):

Ik heb inmiddels de eerste anderhalve kilo alsem geoogst. Het is een volgepropte
Albert Heijn tas Lambrook Silver. De inhoud hangt nu te drogen in de slaapkamer over een maand ga ik het verwerken een nieuwe batch X5. Het ruikt hier overigens wel heerlijk, het is een andere geur dan de gewone alsem die i vorige jaar in huis had.

Ik heb hier trouwens nog 2 zakken venkel liggen. Dus Serge & F@tm@n, laat even wat horen als jullie tijd hebben.

 

Absintbereiding